لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : پاورپوینت
نوع فایل : powerpoint (..ppt) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد اسلاید : 177 اسلاید
قسمتی از متن powerpoint (..ppt) :
بهائیت و شیخیه
فصل اول : شيخيه
بنیانگذار شيخيه
شيخ احمد احسائي
شيخ احمد احسايى (1166-1241ق) است كه در احساء در شرق عربستان به دنيا آمد. وى براى تحصيل به نجف و كربلا رفت و اجازه اجتهاد گرفت. تعبيرات فلسفى قديم متأثر از آثار سهروردى را با اخبار اهلبيت( ع) درهم آميخت و روش جديدى را بنا نهاد. مثلاً قائل است كه:
وجود و ماهيت هر دو اصيل هستند.
علامه حسن زاده آملى: شيخ احمد احسايى كه قائل به اصالت وجود و ماهيت است و قواعد فلسفى را معتبر نمىداند، بدون آنكه متوجه باشد در گرداب ثنويت (و شرك) افتاده است كه قائل به يزدان و اهريمن هستند و سهمى از توحيد ندارند.
حكيم الهى حاجى سبزوارى : از معاصران ما برخى قواعد حكمت را قبول ندارند و به «اصالت وجود و ماهيت» قائل شدند و در بعضى از آثار خود آوردند وجود منشأ كارهاى خير و ماهيت، منشأ كارهاى شر است و همه اين آثار، اصيلند . پس منشأ صدور آنها به طريقه اولى، اصيل خواهد بود.
مهمترين موارد اختلاف شيخيه با ديگر مسلمانان : 1. معاد: شيخ قائل به معاد روحانى است و از آن به «هور قليايى» كه نوعى جسم لطيف است تعبير مىكند. هورقليا كلمهاى سريانى به معنی قالب مثالى است و از اصطلاحات فلسفى شيخ احمد احسايى است. شيخ احمد دو جسم براى انسان قائل است: الف) كالبد ظاهرى : كه بدن جرمانی و دنیوی است و در قبر، تجزيه و زوال مىپذيرد و عناصر آن به طبيعت برمىگردد. ب) جسد هور قليايى: كه فناپذيرى جسد اول را ندارد و بعد از متلاشى شدن جسم، آنچه كه در روز رستاخيز محشور می شود همين جسم مثالى و هورقليايى است كه ثواب و عقاب اخروى به همين جسم بر مىگردد.